Kultur & Nöje.

2015-07-31 15:06
Tunnelbaneorkestern har funnits i ett år nu. ”Nu ska vi försöka få det här projektet att växa, att det blir fler tunnelbaneorkestrar”, säger Kim Persson. Bild: Anna Sjögren
Tunnelbaneorkestern har funnits i ett år nu. ”Nu ska vi försöka få det här projektet att växa, att det blir fler tunnelbaneorkestrar”, säger Kim Persson.

Tunnelbaneorkester spelar folkmusik mot fördomar

De startade som ett svar på Sverigedemokraternas kampanj mot tiggeriet. Nästa helg spelar Tunnelbaneorkestern på Stockholm folk festival på Hesselby slott. ETC Stockholm träffade medlemmarna Aurel Ferraro och Kim Persson för att prata folkmusik, gatukultur och rasism.

Aurel Ferraro och Kim Persson kommer gåendes upp för trappan till Gamla stans tunnelbaneuppgång. Aurel har sin cimbalom, ett stränginstrument med östeuropeiskt ursprung som han bär som en låda på magen, och Kim bär på sin blockflöjt. De är två av medlemmarna i Tunnelbaneorkestern, ett band som i övrigt består av Aurel och två rumänska gatumusikanter samt Kim och några vänner till honom. 

– Vi spelar en blandad repertoar. Ibland är det rumänska låtar med svåra takter, ibland är det klassiker som ”Kalinka” eller ”Over the rainbow”, säger Kim och berättar att orkesterns sättning varierar, men ofta är det slagverk, kontrabas, flöjt, dragspel och cimbalom.

De bildades för ungefär ett år sedan. Det var när Sverigedemokraterna lanserade en kampanj i tunnelbanan mot ”det organiserade tiggeriet” som en av bandmedlemmarna startade en crowdfundingkampanj för att kunna ta med sig några av stadens rumänska gatumusiker till Almedalen. I samband med det tog Kim kontakt med Aurel. 

– Jag hade sett honom och hans musikerkollegor spela på gatan, men visste inte hur jag skulle ta kontakt. Projektet hjälpte mig att våga göra det, berättar Kim.

Träffade kulturministern 

Kampanjen lyckades.

– Vi var ute och spelade på gatorna i Visby. Till exempel gjorde vi en egen tolkning av nationalsången som övergick i en rumänsk sång och sedan blev nationalsången igen, det var roligt, säger Kim, som också är med i nätverket Folkmusiker mot rasism. 

Även i år åkte orkestern till Almedalen där de spelade i Visby domkyrka. De var också med på ett seminarium som tog upp EU-migranters situation i Sverige och Europa. 

– Jag kom till Sverige för nio år sedan. Jag är en del av året här och jobbar, en del i Rumänien och Ungern där jag har min familj, säger Aurel. 

Många stockholmare känner kanske igen honom, han brukar spela på tunnelbanans röda linje och på gatorna i Gamla stan och på Södermalmstorg. Att spela cimbalom har han lärt sig av sin pappa i Budapest.

– Jag lärde mig som barn, min pappa är en virtuos på cimbalom, säger han.

Folkmusik utan gränser

Orkestern har ingen replokal, de övar på gator, torg och tunnelbanestationer. Så hur är klimatet för gatumusikanter och gatukultur i Stockholm? Det kunde vara bättre, tycker Kim. 

– Jämför du med Berlin så är det rätt dåligt. Här avhyser poliser visserligen inte oss musiker som de har börjat med i Göteborg, men det skulle gärna få vara mer kultur i det offentliga rummet.

Och han hör rasistiska fördomar, folk som säger att de romska och rumänska musikerna inte spelar rent. 

– Det är precis det de gör. Men folk dömer dem på hur de ser ut, det är ren rasism. Den är liksom allmänt tillåten i dag, säger Kim.

Nationalistiska och rasistiska rörelser vill gärna använda sig av den svenska folkmusiken och som symbol för svenskhet. Rent okunnigt, tycker Kim och förklarar att folkkultur alltid varit blandad. Till exempel kom polskan från Polen till Sverige i samband med att det svenska kungahuset gifte sig med det polska. 

– Min uppfattning när vi spelar är att folkmusik i olika länder har väldigt mycket gemensamt med varandra.

Aurel talar inte så mycket under intervjun. Han talar rumänska, lite italienska och så lite svenska. Det spelar inte så stor roll, menar de. 

– Vi pratar ett hittepå-språk oftast och ibland har vi en tolk. Men språk kan vara exkluderande, musiken är inkluderande och det är det som är tanken med vår orkester. Vi kommunicerar genom musiken, eller hur, säger Kim och tittar på Aurel.

– Ja, det gör vi, svarar han. 

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Stockholm Folk Festival

Pågår 7–8 augusti på Hesselby slott. Fredag klockan 16–01, lördag klockan 12–01. Totalt kommer ett 60-tal band och artister att spela och det kommer också att anordnas workshops i bland annat flamencomusik och dans, persisk dans, qi gong och radio. Anmälan via hemsidan.

Kostar 500 kr för vuxna båda dagarna, en dag 275 kr. Barn under 15 år går in gratis.

Läs mer på stockholmfolkfestival.se

Håll koll på: 

Folkmusiker mot rasism håller i allspel, lördag.

Valkyrien Allstars, folkrock från Norge, lördag.

Kolonien, reggaeinfluerad folkpop från Sverige, fredag.