Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Hjulburen frigörelse

Cykeln är politisk, menar Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet. ”Traditionellt har det varit Miljöpartiets fråga, men de borgerliga partierna intresserar sig av cykeln för att skapa en attraktiv och beboelig stad.”
Cykeln är politisk, menar Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet. ”Traditionellt har det varit Miljöpartiets fråga, men de borgerliga partierna intresserar sig av cykeln för att skapa en attraktiv och beboelig stad.” Bild: Bild: Anna Sjögren

ETC Stockholm.

Billigt, lätt att ta sig fram och bra för hälsa och miljö. Allt fler stockholmare inser fördelarna med cykeln som färdmedel. Men det börjar bli trångt på stadens cykelbanor och bilisternas självklara position på gatorna måste utmanas, menar Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

– Stockholm är en cykelstad på det sättet att allt fler upptäcker cyklandet. Men den är inte anpassad för cyklister. Om vi inte bygger ut cykelbanenätet och breddar cykelbanorna kommer det snart att bli för trångt, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00