Nyheter.

2017-12-15 06:00
Amanda Persson Yonas blev utskälld och avkastad i innerstan när det visade sig att hon hade förlorat sitt SL-kort tillsammans                med sin mobiltelefon. ”Jag blev förvånad och chockad”, säger mamma Dinah Yonas Manna.  Bild: Linnea Nilsson
Amanda Persson Yonas blev utskälld och avkastad i innerstan när det visade sig att hon hade förlorat sitt SL-kort tillsammans med sin mobiltelefon. ”Jag blev förvånad och chockad”, säger mamma Dinah Yonas Manna. 

Amanda, 10 år, slängdes av bussen: ”Jag var jätterädd”

När tioåriga Amanda Persson Yonas skulle åka hem från skolan upptäckte hon att mobilen var borta. I den låg SL-kortet. Efter att ha blivit utskälld och avkastad av busschauffören blev hon strandsatt i innerstan. En hemresa som vanligtvis tar en timme tog flera timmar.

”Jag var jätterädd”, säger hon.

Amanda Persson Yonas började på Adolf Fredriks musikklasser i slutet av augusti. Hon bor i Saltsjö-Boo, vilket innebär att hon behöver åka långa sträckor kommunalt för att ta sig till och från skolan. Den 26 oktober skulle Amanda Persson Yonas och en kompis ta sällskap från skolan till Slussen. Mellan två byten i rusningstrafiken tappade hon sin mobiltelefon, där hennes SL-kort låg. När hon kliver på bussen har hon ingen biljett, och busschauffören tvingar henne att kliva av efter en hållplats. Hon får då gå från Riddarhustorget till T-centralen för att kunna ta sig till närmsta biljettautomat.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Busschauffören ville att jag skulle stå kvar bredvid honom. Jag var jätterädd, säger hon.

Bad om ursäkt till sin mamma

Amandas mamma, Dinah Yonas Manna, var hemma. Hon fick plötsligt ett samtal från sin dotters kompis telefon. Amanda var chockad och ledsen när hon ringde. När hon berättade vad som hade hänt på bussen började hon med att be om ursäkt.

– Förlåt var det första hon sade, hon trodde att hon hade gjort fel. Jag blev förvånad och chockad. Min första tanke var att någon fysiskt eller verbalt hade attackerat henne, säger Dinah Yonas Manna.

Hon ringde direkt till SL:s kundtjänst för att anmäla händelsen.

– Det strider mot barnkonventionen att slänga av ett barn från bussen.

En resa som vanligtvis tar en timme tog i stället över tre timmar för Amanda. Hennes mamma ­kunde inte kontakta henne på något sätt under tiden. Som ensamstående mamma med två barn hade hon heller ingen möjlighet att lämna hemmet för att hämta sin dotter.

– Jag kände mig hjälplös för att jag inte hade någon bil. Det läskigaste var att sitta och vänta på att hon aldrig kom hem, säger hon.

Amanda lyckades till slut köpa en biljett med sin mammas kontokort för att kunna ta sig hem.

– I dag är jag mer försiktig med var jag har min telefon och mitt buss­kort, säger hon.

Keolis har agerat fel

När Dinah Yonas Manna anmälde händelsen till SL:s kundtjänst, kom den in till Keolis kännedom redan dagen efter. Trots det var det inte förrän två veckor efter, på begäran av ETC Stockholm, som ansvariga på Keolis pratade med föraren. Anna Engelbert, pressansvarig på Keolis, tycker att föraren har agerat fel som inte lät Amanda Persson Yonas åka med på bussen.

– Vi sätter alltid säkerheten främst. Det är viktigt att barn ska känna sig trygga på bussen, och vi visar extra hänsyn när det kommer till avsaknad av resehandling när det gäller barn. I det här fallet har vi inte lyckats, säger hon.

Hon berättar att händelsen nu är föremål för diskussion.

– Det är enormt olyckligt det som inträffat. Jag förstår föräldrarna och vi kan bara beklaga det som har hänt. Att inte kunna kontakta sitt barn i denna situation är fruktansvärt.

Händelsen inträffade den 26 oktober och kom till Keolis kännedom redan dagen efter. Ni pratade med föraren drygt två veckor efter händelsen. Det gäller en allvarlig händelse, där en tioåring har blivit strandsatt i innerstan utan sin mobil eller SL-kort. Varför tog det så lång tid att få till ett samtal?

– Jag håller med dig om att vi kanske borde ha jobbat snabbare, vi borde förstås ha reagerat direkt. Den enskilda teamchefen är ny på sin position, det är i och för sig ingen ursäkt, men att det ska behöva ta så här lång tid är verkligen inte standard, säger Anna Engelbert.

Mamman fortfarande orolig

Amanda Persson Yonas har blivit mer försiktig och uppmärksam när hon åker kommunalt. Hon har hela tiden kontakt med sin mamma. Men Dinah Yonas Manna känner sig fortfarande orolig.

– Vi sms:ar mellan alla byten och jag räknar varenda minut som inte stämmer enligt SL:s tidtabell. Vi ser till att hon alltid har fullt batteri i telefonen när hon åker hemifrån. Hon har lärt sig flera telefonnummer utantill till bekanta som hon kan möta upp i innerstan om något händer. Ibland pratar vi i telefon hela vägen hem ifall det har hänt något i skolan eller i stan. Vi övar också ständigt på lokalsinne så att Amanda lär sig att hitta överallt, säger hon.

– Hur bra hon än hittar gör oförutsedda grejer mig orolig. Amanda är så pass ung, och blir det en krissituation kommer hennes rädsla och känslor att ta över. Det kommer att bli mer kommunalt åkande med tiden och då hoppas jag att hon kan vara trygg och att personalen alltid har hennes bästa i åtanke, säger hon.

Ingen återkoppling från Keolis

Familjen har inte fått någon ursäkt av varken SL:s kundtjänst eller Keolis.

– Jag hade önskat att man hade tagit det här med föraren omedelbart. Det måste dokumenteras, det är nolltolerans mot sådant här. Finns det ingen påföljd finns det heller inget som hindrar honom att göra om det här, säger Dinah Yonas Manna.

– Det sunda förnuftet och medmänsklighet är inte för mycket att begära av en busschaufför.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Relaterade artiklar