Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Nu stal jag dig!

”Utanför vår egen kulturkrets upphör upphovsrätt och integritet”, skriver debattörerna.
”Utanför vår egen kulturkrets upphör upphovsrätt och integritet”, skriver debattörerna. Bild: Bild: Free Images

ETC Stockholm.

En konstnär och ett galleri tycker att de kan ta för sig som det passar i Etiopien och sedansälja dyrt.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

På konstmässan ”Market Air Fair” i Stockholm den 22–24 april 2016 visades ett verk av den danska konstnären Jacob Kirkegaard. Han är en väletablerad Sound art-konstnär, som ställer ut sina verk på ansedda institutioner runt om i världen.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Man går in i ett litet mörkt utrymme för att höra verket. Det är en inspelning från andeutdrivning någonstans i Etiopien. När moderna läkemedel inte hjälper tillkallar man en specialist på andeutdrivning, förklarar representanten för det danska galleriet, Tom Christoffersen. 

Vi lyssnar. Härligt, befriande, många röster. Något pågår. Man upplever ett skeende, en process. Kunde vara en förlossning, tänker vi. Kommer ut och frågar galleristen om ljudverket är till salu. Det är det. 6 000 euro för åtta minuters andeutdrivning. Som nu alltså plötsligt förvandlats till konstverk. Det finns också en längre och ännu dyrare version.

För några år sedan erbjöd en annan dansk konstnär, Kristian von Hornsleth, bybor i Uganda en gris, get eller ett får om de lade till konstnärens namn till sina egna namn. De bybor som gick in i dealen kom att heta Hornsleth. Konstprojektet hade titeln ”We want to help you, but we want to own you” och ironiserade över den rika världens biståndsprojekt. Det fanns mycket att kritisera i det projektet, men det är en annan historia.

Här finns inga ambitioner att beröra förhållandet mellan rika och fattiga. Vi frågar galleristen om han och konstnären diskuterat om man kan sälja andra människors verk. Han ser frågande ut. Om man spelar in ljudet från en motorled kan man ju inte betala alla bilister för ljudupptagningen, eller hur? menar galleristen. Nej. Men om man gör en ljudupptagning av en konsert på Berwaldhallen och säljer den skulle både musikerna och arrangören protestera. Andeutdrivaren är ju professionell, säger vi. Man kan väl inte bara stjäla hans verk? Nu har galleristen inte tid att prata mer utan får ett viktigt samtal att ringa.

Alltså, utanför vår egen kulturkrets upphör upphovsrätt och integritet. En konstnär och ett galleri tycker att de kan ta för sig som det passar i Etiopien och sedan sälja dyrt. Riktigt dyrt, 55 000 kronor. Galleristen tycker det är som att sälja motorvägsljud.

Inte så lite arrogant. Men tydligen helt i sin ordning på ett välrenommerat galleri på Stockholms prestigefulla konstmässa Market Art Fair.

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00