Kultur & Nöje.

2017-12-01 12:00
Efter intensivt turnerande de senaste åren vill Syster Sol ta det lite lugnare och göra mindre framtidsplaner. Bild: Johannes Helje/TT
Efter intensivt turnerande de senaste åren vill Syster Sol ta det lite lugnare och göra mindre framtidsplaner.

Syster Sol är tillbaka – modigare än nånsin

Hon är svensk reggaes okrönta drottning som på sin nya ep vill skildra kvinnors värde med den fiktiva karaktären Miss Diamant.

”Hon bor inom alla oss kvinnor, hon vet att hon är värd allt och det är hon som protesterar när hennes värde ifrågasätts av de patriarkala strukturer som präglar vårt samhälle”, säger Syster Sol.

Det har gått snart tio år sedan skivdebuten ”Dömd Att Bli Bedömd” (2009) och det är en pratglad och avspänd Syster Sol som möter ETC Stockholm en solig novembermorgon. För drygt två veckor sedan släpptes ep:n ”Miss Diamant” vars sound skiljer sig avsevärt från de tidigare albumen.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Jag tycker att det här är det bästa jag har gjort, jag har tillåtit mig själv att göra precis det jag har velat! Självklart är jag alltid påverkad av yttre krafter som marknad, kritik och försäljningsiffror, men den här gången har jag tänkt mindre på det. Jag har hittat min kärna och är modigare nu. Dessutom har jag numera mitt eget skivbolag Galant Music, det gör att min produktion blir väldigt småskalig och nära, jag kan vara med i alla steg, säger Isabel Sandblom, som Syster Sol egentligen heter.

Låtarna på ep:n rör sig mellan modern dancehall och elektro-influerade baktakter, det finns egentligen bara två spår som påminner om den renodlade reggae som Syster Sol har gjort tidigare.

– Jag hoppas att mina fans kommer att gilla det här. Det finns ju en västindisk grund i alla låtar, men jag och min producent Carl-O har tillåtit oss att sväva ut lite också. Till exempel har jag gjort en dancehall-ballad, jag gillar cross-over i musik överlag, säger hon.

I låten ”Var va du då” sjunger du om en kille som först dissar en tjej och sedan missar chansen när tjejen har gått vidare efter dissen och han vill ha henne tillbaka. Jobbar du självbiografiskt i dina texter eller skriver du texter utifrån fiktiva personer?

– Både och, skulle jag säga. Det finns alltid en koppling till mina egna erfarenheter och känslorna jag beskriver är alltid verkliga, de har jag känt. Men så blandar jag ibland in fiktiva scenarion för att förmedla dem. Så mina texter är en blandning av fiktivt, av självupplevt, av olika karaktärer och händelser. Just låten ”Var va du då” har fått väldigt bra respons från mina kvinnliga fans, jag tror att många känner igen sig. Överlag så handlar texterna på ep:n om kvinnligt självvärde, om hur man hela tiden får sitt värde som kvinna ifrågasatt i det här patriarkala samhället.

Fatta var ett startskott

Det feministiska perspektivet och engagemanget för kvinnors rättigheter har följt Syster Sol ända sedan tonåren. Som artist har hon bland annat varit en del av Femtastic-kollektivet och föreningen Fatta som redan 2013 startade sin kampanj mot sexuellt våld.

Nu har hon skrivit upp på upproret #närmusikentystnar där 2 192 kvinnor som är aktiva i den svenska musikbranschen vittnar om tystnadskultur, sexism och sexuella övergrepp.

– För mig personligen startade det med Fatta för flera år sedan, vi samlade in berättelser från kvinnor som blivit våldtagna och gjorde en låt och en landsomfattande kampanj. Det ledde till att man nu diskuterar en ny samtyckeslag, vilket känns väldigt mäktigt. #Metoo-rörelsen är ytterligare ett steg framåt där kvinnor säger ”nog nu, nu vägrar vi att acceptera att vi inte har samma värde som män”. Jag tror att #metoo kan göra skillnad för kommande generationer, men vi som är vuxna kvinnor nu får ju deala med våra trauman varje dag, själv har jag blivit våldtagen två gånger och grovt sexuellt antastad sex gånger. Men jag vill inte att jag som artist och att just mina erfarenheter av sexuellt våld ska få för stort utrymme, det tar fokus från strukturerna som ligger bakom det här enorma samhällsproblemet. Det är det vi ska fokusera på!

Parallellt med diskussionerna i #metoo-kampanjen pågår också debatter som rör rasism, exotisering och kulturell appropiering. Har du som vit, svenskfödd artist fått kritik för att du gör reggae som är en afrodiasporisk musikstil från Jamaica?

– Jag har inte fått kritik om att jag skulle syssla med kulturell appropiering, men har alltid varit beredd på att den kan komma. Min utgångspunkt är att jag dels hyser stor respekt för de här frågorna, vi måste prata om det, och att jag också måste förvalta mitt privilegium som vit. Jag tror att det avspeglar sig i min musik, många afrosvenskar som jag har träffat säger att de gillar att jag gör min egen grej, att jag inte kopierar det som jamaicanska artister gör. Om vi strävar efter att leva i en mångkulturell värld så är det oundvikligt att kulturer blandas. Skulle jag inte få göra musik som jag älskar, som är min passion, bara för att jag är vit? Jag tycker att jag får göra det, men att jag då måste ta mitt ansvar och  göra det med stor respekt, ha koll på den koloniala historien, slavhandeln och Jamaicas kulturarv.