Reportage.

2017-06-21 06:00
  • Osgemeos gör de sista detaljerna på muralmålningen i hörnet Fiskargatan och Svartensgatan nära Mosebacke torg på Södermalm. Bild: Clara Lee Lundberg
    Osgemeos gör de sista detaljerna på muralmålningen i hörnet Fiskargatan och Svartensgatan nära Mosebacke torg på Södermalm.
  • Bild: Clara Lee Lundberg
  • Graffitikonstnärerna Otávio och Gustavo Pandolfo (Osgemeos) tillsammans med Andreas Blom från Graffitiförmedlingen som är deras värd under Stockholmsvistelsen.  Bild: Clara Lee Lundberg
    Graffitikonstnärerna Otávio och Gustavo Pandolfo (Osgemeos) tillsammans med Andreas Blom från Graffitiförmedlingen som är deras värd under Stockholmsvistelsen. 

Laglig graffiti vinner mark i Stockholm

Är graffitin på väg att på riktigt bli erkänd som konstform eller genomgår den samma slags gentrifieringsprocess som andra undergroundkulturer? ETC Stockholm har fått en exklusiv intervju med de brasilianska graffitikonstnärerna Osgemeos och pratat lagliga väggar och nolltolerans med Stockholmspolitiker.

Ett drygt år efter att Södermalms första lagliga graffitivägg sattes upp i Tantolunden har den internationella graffitiscenens superstjärnor fått i uppdrag av Stockholm konst att måla en muralmålning vid Mosebacke torg. Tvillingbröderna Otávio och Gustavo Pandolfo som utgör konstnärsduon Osgemeos har målat i snitt åtta timmar om dagen i drygt en vecka, upphissade i en lyftkran som de själva styr. När ETC:s reporter kommer till Fiskargatan 8 där den gigantiska väggmålningen håller på att avslutas har konstnärerna fått sällskap av en skolklass som sitter nedanför lyftkranen och ritar sina egna tolkningar av det färglada konstverket.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Så här har det varit sedan vi började måla för en vecka sedan, människor i olika åldrar och från olika delar av stan har kommit hit för att prata med oss och fotografera. Alla har varit positiva och  intresserade, berättar Otávio Pandolfo.

Hans bror Gustavo Pandolfo understryker hur viktigt det här uppdraget är för dem. 

– Att vi får göra en så här stor målning på en plats i centrala Stockholm, som är en stad som tidigare har haft nolltolerans mot graffiti, betyder jättemycket för oss som graffitipionjärer. Förhoppningsvis bidrar det till en större förståelse för konstformen och att fler målningar av det här slaget kan uppföras runt om i Stockholm, säger han.

”Man fortsätter alltid att måla”

Samtidigt som Stockholm får allt fler lagliga graffitiväggar och det har gått tre år sedan nolltoleransen avskaffades har den nya borgmästaren João Doria i miljonstaden São Paulo, som är bröderna Pandolfos hemstad, infört en kampanj som har döpts till Cidade Linda (Vacker Stad). 

I kampanjen ingår bland annat nolltolerans mot graffiti och väggmålningar och tags målas regelbundet över med grå sprayfärg. Att detta skulle försvåra brödernas arbete och ha en negativ påverkan på graffitiscenen i São Paulo, internationellt känd för sina många graffitimålningar, håller Osgemeos inte med om.

–Vi har målat graffiti sedan mitten av 80-talet och det har alltid pågått olika kampanjer och förföljelse av oss som håller på med graffiti. Men om man älskar det man gör och brinner för sin konst så spelar det ingen roll om det är förbjudet eller inte, man fortsätter alltid att måla, säger Gustavo Pandolfo.

Har jobbat under censur

På plats vid brödernas muralmålning finns också Andreas Blom från Graffitiförmedlingen som har samarbetat med Stockholm konst i projektet på Mosebacke. Han säger att han upplever en stor förändring när det gäller synen på graffiti sedan nolltoleransen avskaffades av den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad.

– Jag ser hur en konstform som varit förbjuden i över tio år nu äntligen kan andas, jag tror inte folk fattar hur det har varit att jobba under censur! Jag upplever att det finns en enorm törst efter mer graffiti, både hos vanliga medborgare och i konstvärlden. Dessutom har vi på Graffitiförmedlingen kunnat förmedla mycket fler jobbuppdrag till våra anslutna konstnärer, vi kan nu söka bygglov och göra samarbeten som detta med Stockholm konst, säger han.

I takt med att graffitin som konstform har flyttat fram sina positioner har också en del kritiska röster uttryckt oro över att den håller på att gentrifieras sönder. Lyxrestauranger som låter graffiti-konstnärer måla och låter sprayburkarna ligga kvar som en del av inredningen, nybyggda bostadsrätter som lockar köparna med ”exklusivt graffitiutsmyckat trapphus” och nu en muralmålning av superstjärnorna Osgemeos i hjärtat av det hippa och välbeställda Södermalm.

Andreas Blom tycker inte att det finns någon anledning att oroa sig, enligt honom har graffitin gentrifierats för länge sedan.

– Om du går in i en klädbutik för barn så kommer du se att alla t-shirtar har stora tags som tryck. Till och med under nolltoleransen flirtade både reklam och formgivning stenhårt med graffiti-kulturen! Det är en oundviklig process, allt konst gentrifieras förr eller senare, säger Andreas Blom innan han tar på sig skyddsmasken igen för att hjälpa Osgemeos med målningen.

Läs vidare på nästa sida: ”Fyller en viktig demokratisk funktion”

Stocholm konst

Stockholm konst har fått i uppdrag att göra ytterligare tre muralmålningar, samtliga i Stockholms ytterstadsområden. Precis som i fallet med målningen på Mosebacke, där fastighetsägaren betalade en del av kostnaden, kommer resterande tre muralmålningar också medfinansieras av de fastighetsägare som äger väggarna där målningarna ska uppföras.