Reportage.

2016-11-22 09:25
  • På Kafé 44:s minimala scen har artister som Kent, Latin kings och The Hives stått. Nadja Labbart, som är med och driver kaféet, är orolig för att verksamheten hotas.   Bild: Gustav Gelin
    På Kafé 44:s minimala scen har artister som Kent, Latin kings och The Hives stått. Nadja Labbart, som är med och driver kaféet, är orolig för att verksamheten hotas.
  • Här ska den nya byggnaden ligga.  Bild: Gustav Gelin
    Här ska den nya byggnaden ligga.
  • Konstnären Sara Casten Carlberg och översättaren Cecilia Franklin i samlingsrummet på Kapsylen.  Bild: Gustav Gelin
    Konstnären Sara Casten Carlberg och översättaren Cecilia Franklin i samlingsrummet på Kapsylen.
  • Eva Larsson är rädd för att det nya huset ska förstöra de unika ljusförhållandena i sin atelje.  Bild: Gustav Gelin
    Eva Larsson är rädd för att det nya huset ska förstöra de unika ljusförhållandena i sin atelje. 
  • Bild: Gustav Gelin
  • Bild: Gustav Gelin
  • Bild: Gustav Gelin

Unikt kulturhus hotas av nybygge

I nästan 40 år har kollektivhuset Kapsylen varit en frizon för kreativitet, kultur och kamp i ett alltmer likriktat Stockholm. Nu hotas verksamheten av ett nybygge tvärsöver gatan. 

"Jag är oerhört orolig, säger konstnären Sara Casten Carlberg", som har varit på Kapsylen i 27 år.

I en röd tegelbyggnad längst bort på Tjärhovsgatan på östra Södermalm ligger Kapsylen. Huset har sedan 1978 ägts kollektivt av föreningens medlemmar. Här samsas kulturarbetare och hantverkare med föräldrakooperativ förskola och kafé. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Nadja Labbart har Kapsylen i blodet. 

– Jag gick på förskolan Korken här, i den allra första årskullen när det var nytt på 80-talet. Sedan började jag jobba där efter gymnasiet också. Och nu står jag här, säger hon bakom disken nere på Kafé 44 där Nadja är en av de ansvariga numera. 

Kaféet är kärnan för den utåtriktade verksamheten i Kapsylen-huset. Där serverar Nadja och hennes kolleger vegansk mat och billigt kaffe till drösvis med ungdomar och vuxna nästan varje dag i veckan. På tisdags- och torsdagskvällar ordnas det konserter inne på den lilla scenen, där alla från Kent, Petter och Bob hund till The Hives, Latin kings, Stefan Sundström och Weeping willows har gjort tidiga spelningar. Där hålls även populära ljudtekniker-utbildningar. 

– Jag har sett många som har börjat här och som i dag är ljudtekniker på stora ställen i stan eller turnerar världen runt med stora band, säger Nadja. 

Mycket mer än Kafé 44

Betydelsen av Kafé 44 går inte att underskatta. Men Kapsylenhuset är väldigt mycket mer än så. På våningarna ovanför, och i källaren under, kryllar det av kreativitet och visioner. Här trängs konstnärer, keramiker, fotografer, frilansjournalister, arkitekter, musiker, författare, hantverkare, filmare och översättare. Totalt är 19 olika grupper och uppåt 100 personer knutna till Kapsylen i direkt form. Sedan tillkommer alla de tusentals besökare som kommer för att äta, fika eller kolla på konserter och konstutställningar. 

– Allt med det här huset är unikt, säger Nadja Labbart. 

"Minskar mångfalden på söder"

Men efter snart 40 år av kultur, kollektivägande och kamp hotas nu husets överlevnad. På parkeringsplatsen mittemot Kapsylen planeras det att bygga ett nytt hus på sex våningar med omväxlande kontor och bostäder, samt butiker i bottenplan. Dessutom ska det befintliga huset byggas till. Den fastighet som i dag fortfarande kallas Söders hantverkshus, trots att de flesta mindre hantverkarföretag har flyttat ut successivt i och med hyreshöjningarna, och efter att detaljplanen har ändrats från att innehålla småindustrier till kontor. 

– Vi tycker att den här utvecklingen är jättetragisk eftersom det minskar mångfalden på Söder i stort, säger Per Liedner, arkitekt som har varit med sedan starten av Kapsylen 1978. 

– Det är en gentrifieringsprocess. Hela det här området förändras snabbt, säger Balsam Hellström, som jobbar med film i ett av -Kapsylens frilanskontor. 

Konkret hotas Kapsylens verksamheter av dels själva bygget i sig. Störande ljud, bråte och byggställningar som riskerar att blockera entrén till kaféet, störa förskolan och försvåra för transporter av allt från livsmedel till material för alla olika verksamheter i huset. Och dels av det nybyggda huset som kommer att skymma det så viktiga ljuset för alla konstnärer och fotografer som har sina ateljéer i huset. 

– Det är mycket svårare att arbeta när det är för mörkt ute. Det är en helt annan sak att arbeta under lysrörsbelysning, det blir sterilt och inte alls lika bra, säger keramikern Eva Larsson, som sitter och skulpterar figurer som ska skickas till en konstbiennal i Jakarta. 

– Ett av skälen till att vi köpte huset på 70-talet var att det var så fint ljus för våra ateljéer. Det här påverkar verksamheten drastiskt, säger Per Liedner.

Kan förstå oron

Oron är befogad, enligt Elena Kakavandi, planhandledare på Stadsbyggnadskontoret. 

– Ja, himmelsljuset kommer säkerligen att begränsas eftersom huset ligger på andra sidan av gatan. Jag kan förstå deras oro på den punkten. En gata har två sidor, säger hon. 

Dessutom är personalen på Kafé 44 rädd för att deras konsertverksamhet ska få de nya bostadsrättsägarna att klaga. 

– De kommer att bli störda. Det har vi ju sett på ett antal andra ställen i stan, som har tvingats stänga efter att en eller par grannar har klagat. Scenverksamheten är ju det som de flesta känner till här. Det finns nästan inga andra spelställen som är tillgängliga för folk under 18 år, eftersom alla vill tjäna pengar på alkoholförsäljning. Här är det alkoholfritt och du kan få se flera band i veckan för runt 50-lappen. Här är alla välkomna och kan vara sig själva, säger Nadja Labbart.  

Läs vidare på nästa sida: Räcker att en granne klagar