Nyheter.

2017-04-13 05:45
  • En nyutkommen rapport från Stockholms stads trafikkontor visar att ökningen                av biltrafik i Stockholms yttre områden är tre gånger så stor som befolkningstillväxten.    Bild: Johan Nilsson/TT
    En nyutkommen rapport från Stockholms stads trafikkontor visar att ökningen av biltrafik i Stockholms yttre områden är tre gånger så stor som befolkningstillväxten. 
  • ”Systemet kan aldrig förändras i den här takten. Det behövs mer radikala prioriteringar med morot och piska: Förbättra kollektivtrafiken, cykelvägarna och låt resenärerna ta med cyklar på pendeltågen”, säger stadsplaneraren Peter Schmitt.  Bild: Johan Nilsson/TT
    ”Systemet kan aldrig förändras i den här takten. Det behövs mer radikala prioriteringar med morot och piska: Förbättra kollektivtrafiken, cykelvägarna och låt resenärerna ta med cyklar på pendeltågen”, säger stadsplaneraren Peter Schmitt. 

Stockholms biltrafik fortsätter att öka

Var tredje bil måste bort för att klimatmålen ska nås – men utvecklingen går åt motsatt håll. 

”Ökningen är ett tecken på att dagens stadsplanering inte fungerar”, säger Peter Schmitt, stadsplanerare och universitetslektor.

Precis som i fjol ligger ökningen av biltrafiken på omkring sex procent i Stockholms yttre områden, konstaterar Stockholms stads trafikkontor i den årliga rapporten. Ökningen är tre gånger så stor som befolkningstillväxten. I city och innerstan är läget däremot tämligen oförändrat. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Orsaken till ökningen är enligt rapporten kopplad till den goda ekonomiska utvecklingen i staden: Fler har råd att köpa bilar. 

– Det är säkert en förklaring, säger Peter Schmitt, stadsplanerare och universitetslektor på kulturgeografiska institutionen i Stockholm. 

– Men det finns fler. I stort så bygger vi inte särskilt annorlunda än på 50- och 60-talet. Det finns pilotprojekt som Hammarby Sjöstad, där bilen inte står i centrum av planeringen, men de få exemplen representerar långt ifrån hela Stockholm. I övrigt är det business as usual. Vi har med andra ord fortfarande en stadsplanering som framför allt gynnar bilar. Ökningen är ett tecken på att dagens stadsplanering inte fungerar. 

”Behövs radikala prioriteringar”

I rapporten framgår att även gång- och cykeltrafiken ökar. Men det spelar mindre roll när man samtidigt fortsätter att satsa på bilismen, anser Peter Schmitt. 

– Systemet kan aldrig förändras i den här takten. Det behövs mer radikala prioriteringar med morot och piska: Förbättra kollektivtrafiken, cykelvägarna och låt resenärerna ta med cyklar på pendeltågen. Ta bort parkeringsplatserna och höj avgifter samt skatter. Stockholm är en jämförelsevis gles stad och skulle kunna byggas mycket tätare. Framför allt i stadens yttre delar. 

Han menar att det finns en övertro på en framtid med elbilar bland politiker. 

– Man tänker att det är lugnt att bygga nya vägar, eftersom vi ändå kommer att ha elbilar i framtiden. Men jag tror inte att problemen löser sig. För det första ska elen fortfarande komma någonstans ifrån. För det andra: Tänk ett scenario där alla ska ha bilar i Stockholm och den trängseln samt mängden parkeringsplatser det skulle innebära. Är det i en sådan stad vi vill leva?

Ökningen ”inget problem i sig”

Karin Ernlund är gruppledare på Centerpartiet i Stockholm. Hon vill inte minska biltrafiken i regionen. 

– Att biltrafiken ökar är inget problem i sig. Det blir ett när den bidrar till trängsel, försämrar luftkvaliteteten och ökar klimatutsläppen. Men att det kör miljöbilar på Norra länken är ju inte ett problem. 

Men det kör inte bara miljöbilar på Norra länken. 

– Precis. Dieselbilar som kör eller står stilla i innerstan är problematiska. Det är däremot inte en elbil på Norra länken. Så jag skulle inte säga att det är ett problem att biltrafiken ökar i regionen, utan man måste titta på trafikens effekter. I till exempel de centrala snitten har stombusslinjerna fått en långsammare medelhastighet på grund av trängsel och bilar som står parkerade utefter vägen. Vi ser även försämrad luftkvalitet. Därför vill vi minska biltrafiken i de centrala snitten. 

Det vill Centerpartiet bland annat göra genom att ta bort kantstensparkeringar, ge stombusslinjerna dedikerade körfält och gynna elbilar med reserverade parkeringsplatser och tillhörande laddning. 

Trafiklösningar släpper in mer trafik

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är ansvarig för stadens trafik. Han menar att utvecklingen är olycklig och att förklaringen, förutom de ekonomiska orsakerna, ligger i att E18 och Norra länken har öppnats upp och släpper in mer trafik. 

Han ger inget rakt svar på varför den rödgrönrosa koalitionen inte har lyckats stoppa utvecklingen, men nämner ett antal åtgärder som snart kan börja ge effekt, eller andra som är på gång. 

– Trängselavgifterna höjdes 2016, vilket har hållit tillbaka utvecklingen lite. Den kan möjligen utökas. Vi för också diskussioner med landstinget om fler busslinjer för att avlasta den överfulla tunnelbanan. Tack och lov kommer citybanan invigas i sommar. Vi har också många fler satsningar, men de dröjer uppemot tio år, som de nya gula och blå tunnelbanelinjerna, spårväg city och spårväg syd. Under tiden måste vi se till att gång-, cykel-, och kollektivtrafik byggs ut. 

– Vi har dessutom en plan för att börja ta betalt för parkering i närförorterna. I innerstan ska vi förlänga avgifterna med två timmar på morgon och kväll samt höja boendeparkeringsavgiften. 

Kritiserad motorvägsplan

Trafikverket planerar att bygga motorvägen Österleden, som har utstått hård kritik från bland annat miljörörelsen i Stockholm. Alliansen satsade under föregående mandatperiod 2 miljarder kronor på utredning och förberedelse av projektet som totalt skulle ha notan 18 miljarder kronor. 

Centerpartiet kommer inte att neka vägförbindelsen så länge den inte bidrar till trängsel, klimatutsläpp och sämre luftkvalitet. Miljöpartiet vill inte stödja ett projekt som inte är förenligt med varken de lokala, nationella eller internationella klimatmålen, men Daniel Helldén svarar inte heller ja på frågan om huruvida partiet vill stoppa Österleden. 

– Trafikverket har uppgett att man ska komma med rapporter som visar att projektet är förenligt med målen. Men någon sådan rapport finns inte, och vi kan inte se att det kan vara förenligt. Från stadens sida har vi därför sagt att vi inte vill vara med och finansiera vägen. 

Antalet bilar som passerade de olika snitten 

Regioncentrumsnittet: 950 300 (+6 procent jämfört med 2015) 

Innerstadssnittet: 503 300 (+1 procent jämfört med 2015)

Saltsjö-Mälarsnittet: 306 700 (–2 procent jämfört med 2015)

Citysnittet: 239 000 (–1 procent jämfört med 2015)

Trafiken räknas under ett vardagsdygn 2016. 

Källa: Stockholms stads trafikkontor