Nyheter.

2017-03-03 05:36
  • Debattartikeln som publicerades i DN mottogs med en storm av kritik. I sociala medier, ledartexter och debattrepliker talades det om en smyganpassning till marknadshyror, att segregationen skulle öka och att Hyresgästföreningen hade svikit sina medlemmar.
    Debattartikeln som publicerades i DN mottogs med en storm av kritik. I sociala medier, ledartexter och debattrepliker talades det om en smyganpassning till marknadshyror, att segregationen skulle öka och att Hyresgästföreningen hade svikit sina medlemmar.
  • Simon Safari, ordförande för Hyresgästföreningen. Bild: Gustav Gelin
    Simon Safari, ordförande för Hyresgästföreningen.
  • ”Gå inte efter rykten, fatta inte förhastade beslut, sätt dig in i vad det handlar om, och kom med bästa lösningen”, tipsar Simon Safari. Bild: Fredrik Sandberg/TT
    ”Gå inte efter rykten, fatta inte förhastade beslut, sätt dig in i vad det handlar om, och kom med bästa lösningen”, tipsar Simon Safari.

"Kritiken mot Stockholmshyror ett missförstånd"

Renovräkningar lämnar folk på gatan

Stockholmshyror innebär en systematisk hyressättning, en modell som redan används i över 100 kommuner i landet. I Malmö infördes "Malmömodellen" 2005 och lanserades som ett nollsummespel där höjningar och sänkningar inom det allmännyttiga bolaget skulle ta ut varandra, utan att hyresnivåerna höjdes generellt. I en utvärdering av kommunala bolaget MKB tio år senare, sommaren 2015, visade sig facit ha blivit lite annorlunda. Fler hyresgäster hade fått höjningar än sänkningar och skillnaderna beroende på geografiskt läge hade ökat. 2015 var hyran omkring 45 procent högre i området Västra hamnen jämfört med Rosengård, enligt Hem och hyra. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Simon Safari menar att det inte går att jämföra. 

– Det är inte riktigt samma modell där. Jag tror att Stockholm måste hitta sin egen modell, det är väldigt komplext. 

I Malmö-exemplet har det lett till ökad segregation mellan stadsdelarna. Vad säger att det inte skulle bli likadan utveckling här i Stockholm?

– Ja, det är en lärdom vi får ta med oss när arbetet kommer igång. Jag tycker inte att Stockholm ska vara så. Vi måste verkligen tänka på alla människors vardag.

Hur viktigt är läget som parameter i det här poängsättningssystemet? 

– Det är en del av det hela, men jag tycker inte att den är avgörande. 

Hur ser du på Hyresgästföreningens ansvar att motverka segregation?

– Det är ett ytterst ansvar. Om du tittar på våra stadgar så är första punkten att vi ska vara med och utveckla samhället. Där inkluderas även vår roll som ska förhandla hyror, inte bara för dagens hyresgäster, utan även framtida hyresgäster. Vi har ett jättestort ansvar. 

Hur kommer det här att påverka segregationen i Stockholm? 

– Vi måste utveckla vår bruksvärdeshyressättningsmodell. Om vi alla tar ansvar, även allmännyttan och privata ägare, så blir det mångfald och det ger hållbara samhällen. Vi utvecklar samhällen, inte bara ett hus eller en gata. Tar vi det ansvaret på fullt allvar, då blir det ingen segregation. 

En stor del av segregationsproblematiken i Stockholm beror ju på att stora delar av allmännyttan har sålts ut, inte minst i innerstan. Hur motverkar den här nya modellen ännu högre hyror för de få hyresrätter som finns kvar i innerstan?

– Det motverkar så att du som värd investerar i din fastighet, inte bara i förvaltning. Du utvecklar den. Poängsättningen blir en morot. Vi har ju förhandlat differentierade hyror i Stockholm under många år, det blir fel också. Vi ska komma till rätta med det genom att parterna gemensamt tar ansvar. Poängsättning och systematisk hyressättning är faktist den bästa lösningen. Alternativet är mycket värre, marknadshyror, då man puttar ut de som inte har. 

Vissa har kallat det här för en smyganpassning till marknadshyror. 

– Det får faktiskt stå för dem. Det här är tvärtemot marknadshyror. Det är därför vi har börjat med dem som har störst samhällsansvar, allmännyttan. Att verkligen befästa att det är ett större ansvar än att bara tänka på vinst. 

Hur ska det här poängsystemet motverka att fastighetsägare gör oönskade standardhöjningar, lyxrenoveringar, som leder till renovräkningar av hyresgäster? 

– Det kommer det att göra. Om du poängsätter allt och tar med underhåll och förvaltning i beräkningarna så får du garanterat din investering tillbaka. Man klagar på att hyresrätten inte är attraktiv i dag. Vår mission är att höja standarden på hyresrätten. 

När du säger att hyresrätten inte är attraktiv, menar du från fastighetsägarnas sida då? Det står 560 000 människor i bostadskö i Stockholm, ur deras ögon är väl hyresrätten väldigt attraktiv? 

– Jag menade kvaliteten på hyresrätten. Det finns många hus som brister i underhåll, som saknar riktigt badrum eller kök. På något sätt måste man komma till rätta med det här. 

Men många hyresgäster är nöjda med att kunna bo kvar i en lägenhet med lite lägre standard om det medför att hyran inte går upp. Många kämpar ju emot lyxrenoveringarna. 

– Ja, den kampen för vi också. Det är inte acceptabelt att en människa slängs ut på gatan i de här renovräkningarna. Vi tror att det kommer att minska med det här systemet. Som det är i dag, utan något ordentligt system där du har prissatt allting, så kan det bli hyreshöjningar med 60–70 procent. Fastighetsägare hittar kryphål och går till nämnden, och väldigt många gånger får de rätt. För att komma till rätta med det här, och inte gå till nämnden, så vet du att du har det här priset för den här saken förhandlat och fastställt.  

Många av era medlemmar har valt att gå ur Hyresgästföreningen den senaste veckan. Förstår du oron? 

– Självklart förstår jag oron. Men jag säger så här: gå inte efter rykten, fatta inte förhastade beslut, sätt dig in i vad det handlar om, och kom med bästa lösningen. Nu har vi inlett den här processen tillsammans med de allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholms stad. Vi ska hitta bästa lösningen. Det är oroligt inte bara för hyresgästerna, det är oroligt även för bostadsbolagen. De måste kunna lita på att deras investeringar kommer tillbaka. Och det gynnar naturligtvis hyresgästerna i slutändan. 

Vad svarar du medlemmar som är besvikna? 

– Jag är jätteledsen och beklagar att man har uppfattat det fel. Vi kommer aldrig att svika vårt uppdrag. Det vill jag vara väldigt tydlig med. Och vi har inte börjat förhandlingarna än. Många tror, i och med den där rubriken, att det är klappat och klart, vilket är helt fel. Det här måste processas i hela våra led. Alla som blir berörda måste ta del av informationen. Det är ingen överkörning som man påstår i några av inläggen. Det som saknas är tydlig information. 

Har ni ett kommunikationsproblem i Hyresgästföreningen? 

– Ja, i det här fallet, inte överlag. Men jag är både glad och trygg att vi har riksförbundet i samma stad som har varit behjälpliga. Men vi inom Region Stockholm måste bli bättre, avslutar Simon Safari.