Nyheter.

2017-02-24 05:39
  • På bara sex minuter är bussen fulladdad och kan köras i uppe­mot sju kilometer utan att använda dieseltanken.   Bild: Mårten Färlin
    På bara sex minuter är bussen fulladdad och kan köras i uppe­mot sju kilometer utan att använda dieseltanken.
  • Bild: Mårten Färlin
  • "Mitt första intryck är att det är en fantastisk buss att köra. Det här är nog bara början. Om man verkligen ser till att satsa tid, kraft och pengar, så kommer nog elbussen att vara framtiden", säger Peter Särneman, busschaufför på SL. Bild: Mårten Färlin
    "Mitt första intryck är att det är en fantastisk buss att köra. Det här är nog bara början. Om man verkligen ser till att satsa tid, kraft och pengar, så kommer nog elbussen att vara framtiden", säger Peter Särneman, busschaufför på SL.
  • Bild: Mårten Färlin

Hyllat pilotprojekt – men bred satsning dröjer

Viktigt med utredning

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) berättar inte vilken linje som landstinget föredrar, men menar via ett mejl att det behövs en gedigen utredning innan man gör en större satsning på elbussar. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Omvärldsanalyser visar att en satsning på eldriven busstrafik skulle kunna vara ett allt vanligare verktyg för att sänka energianvändning och buller i städer. Men också skapa en ökad attraktivitet hos kollektivtrafiken och göra busstrafiken till en mer integrerad del av stadsplaneringen.

– Men det är viktigt att vi gör en gedigen utredning för att få alla fakta på bordet så vi har underlag om det skulle vara lämpligt, och i så fall när, var och hur. Vi måste hela tiden ta ansvar för ekonomin och vara varsamma med skattebetalarnas pengar genom att prioritera rätt saker.

Enligt honom kommer erfarenheterna från linje 73 att vara en del av underlaget i en utredning som startade vid årsskiftet och ”ska utgöra grunden för framtida investeringar”. Man ska nu titta på flera aspekter, till exempel hur elbussar påverkar samhälle, miljö, infrastruktur och tidtabeller. 

Vänsterpartiets trafikpolitiskt ansvariga Gunilla Roxby Cromvall tycker att det borgerliga landstinget har satt sig själva i en dålig sits, vilket försenar satsningar på elbussar. 

– De har ju klantat till sig så att det inte finns några pengar, i och med katastrofala upphandlingar av till exempel stödstrumpor, det dåligt skötta bygget av Spårväg city och extremt kostnadsdrivande Norra Karolinska. Lånetaket har hamnat högt och vi betalar höga räntor. Dessutom tävlar kollektivtrafiken med sjukvården om medel, eftersom de ligger under samma skatt. Då finns inte utrymme för nya investeringar – därmed tvingas man göra kostnadseffektiva lösningar i stället för att se till att nå miljömålen. Man har inte råd helt enkelt. 

Vill också ha trådbussar

Enligt henne bör man redan nu, utöver vanliga elbussar, börja införa en helt annan teknik till de stora ledbussarna på linjerna 1,2,3 och 4 – nämligen trådbussar som drivs av el från en kontaktledning ovanför vägarna.  

– De är otroligt kapacitetsstarka och tar i princip lika många passagerare som en spårvagn, men kostar bara en femtondel att installera jämfört med en spårvagn. De går dessutom fort att installera: två år från beslut till trafik, ibland ännu snabbare. Precis som andra elbussar kan de även lagra el och gå över till eldrift.

– Man behöver det här nu, för att minska bullret och nå miljömålen, avslutar Gunilla Roxby Cromvall. 

Stockholms stad är en av många kommuner som inte har sökt regeringens elbusspremie på 350 miljoner kronor fram till 2019, eftersom det bara är kollektivtrafikmyndigheter som själva äger sina bussar som kan söka pengarna.