Nyheter.

2017-02-24 05:39
  • På bara sex minuter är bussen fulladdad och kan köras i uppe­mot sju kilometer utan att använda dieseltanken.   Bild: Mårten Färlin
    På bara sex minuter är bussen fulladdad och kan köras i uppe­mot sju kilometer utan att använda dieseltanken.
  • Bild: Mårten Färlin
  • "Mitt första intryck är att det är en fantastisk buss att köra. Det här är nog bara början. Om man verkligen ser till att satsa tid, kraft och pengar, så kommer nog elbussen att vara framtiden", säger Peter Särneman, busschaufför på SL. Bild: Mårten Färlin
    "Mitt första intryck är att det är en fantastisk buss att köra. Det här är nog bara början. Om man verkligen ser till att satsa tid, kraft och pengar, så kommer nog elbussen att vara framtiden", säger Peter Särneman, busschaufför på SL.
  • Bild: Mårten Färlin

Hyllat pilotprojekt – men bred satsning dröjer

Pilotprojektet med laddhybridbussar på linje 73 är avslutat, och nu startar nya provsträckor i Södertälje. Men mycket måste ännu utredas innan elbussar kan användas på bred front, menar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

En arm sänker sig likt en pantograf över bussen som parkerat i Ropsten. På bara sex minuter har den laddat fullt och chaufför Janna Tingvall kan köra vidare i uppemot sju kilometer utan att använda dieseltanken. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Hon har varit med sedan starten för två år sedan, då SL:s bussleverantör Keolis sparkade igång pilotprojektet med laddhybridbussar på linje 73 mellan Ropsten och Karolinska institutet. Bussarna har 60 procent lägre energiförbrukning än en vanlig dieselbuss och genererar 75–90 procent mindre utsläpp av koldioxid, beroende på vilket bränsle som används. De laddas med vindkraft. 

Janna Tingvall rullar i väg och höjer fingret:

– Lyssna. Det enda man hör är fläktsystemet. Elbussarna är lugna, och det gör att vi också kör lugnare, är mindre stressade. Även resenärerna har uppskattat tystnaden, säger hon. 

Bättre arbetsmiljö

Keolis chaufförer som har deltagit i pilotprojektet upplever det generellt som att arbetsmiljön har förbättrats i och med att bussarna är tystare, mindre bullriga och mindre skakiga. Dessutom slipper man avgaser, förutom när dieseltanken kickar i gång. Det kan exempelvis ske i uppförsbackar med viss lutning, där elen inte pallar trycket, eller om elen helt enkelt tar slut. När chaufförerna bromsar så laddas batterierna. 

I vissa så kallade miljözoner, till exempel i Norra Djurgårdsstaden, är bussarnas hastighet dessutom automatiskt reglerade, vilket gör att chaufförerna inte kan köra snabbare än hastigheten som zonen tillåter. 

Pilotprojektet avslutades vid årsskiftet och bussarna är nu inbakade i det vanliga körschemat. 

Janna Tingvall tror på en framtid med fler elbussar i större skala.

– Jag tror att det är ett måste, för miljön. De stora ledbussarna på till exempel linje 4 kan använda induktion som ligger nedgrävt i vägen. Precis som de nya bussarna i Södertälje.

Två val för SL

I ett nytt pilotprojekt som drog i gång i början av december 2016 på den milslånga linjen 755 mellan Södertälje syd och Astrabacken används just den tekniken, blandat med dieselreserver.  

Men det är fortsatt osäkert när elbussar kan införas på bred front i Stockholm. Trafikförvaltningen, SL, har tittat på två scenarier: ett med fokus på kostnadseffektivitet och ett med fokus på ett snabbare införande av eldrift. Förstnämnt scenario sänker förvisso energi-användningen, men inte så mycket att de uppsatta målen med minskad energiförbrukning nås. Med scenario två, och snabbare införande av elbussar, nås målen, men kostnaderna är högre. 

SL förespråkar det billigare alternativet. Det kan innebära att en större övergång till elbussar kan påbörjas först 2022–2026, när nästa upphandling sker. 

Nu sitter man i samtal med landstinget om en plan för hur eldriften ska införas – och det återstår att se om även landstinget går på samma linje som SL. Planen ska stå klar under 2017. 

Läs vidare på nästa sida: Viktigt med utredning