Nyheter.

2017-03-31 06:01
  • Bild: Gustav Gelin
  • Bild: Gustav Gelin

Facket: ”Uber rundar arbetsgivaransvaret”

Uber ska klassas som arbetsgivare

Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Stockholm, ifrågasätter upplägget. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Då är det ju Uber som är arbetsgivaren. Om arbetet sker och fördelas via appen, och Uber sätter lönerna, då är ju Uber arbetsgivare. De är de kriterierna som gäller för alla avtal normalt. Lönerna sätts av Uber, ordrarna kommer från dem och som anställd styrs du av appen från Uber. Då ska ju Uber klassas som arbetsgivare. De har byggt en modell där de rundar arbetsgivaransvaret, säger han. 

Stephen Schad, vd på Frilans finans och ordförande för Egenanställningsföretagens branschorganisation, är starkt kritisk till främst Paysalary, men även Red flags sätt att bedriva sin verksamhet. 

– Det är oacceptabelt. De sysslar med lönedumpning, säger han och fortsätter: 

– Vad jag kan förstå så håller inte Paysalary ens på med egenanställning. Egenanställning handlar om att en person har rätt att förhandla med en kund om ett uppdrag, på den egenanställdas initiativ. Det Paysalary gör är något annat. Det påminner mer om en bemanningslösning. 

Enligt Frilans finans och de sex andra företagen i de egenanställdas branschorganisation är det stor skillnad på hur de ser på avtal och arbetsgivaransvar. 

– Våra bolag tar fullt arbetsgivaransvar. Det är inte förhandlingsbart att betala sjuklön. Det handlar också om arbetsmiljöfrågan. Som arbetsgivare i Sverige kan du aldrig reglera bort arbetsmiljöfrågan. De här företagen ägnar sig åt en social lönedumpning och har kidnappat begreppet egenanställning, säger Stephen Schad. 

Paysalarys vd Reibin Amin menar att kritiken är oseriös och partisk. 

– Vi har aldrig hävdat att vi är ett egenanställningsföretag. Jag är inte förvånad över att Stephen Schad kritiserar Paysalary. Han är min gamla arbetsgivare och när jag sade upp mig efter fem år så stämde han mig för att ha brutit mot en konkurrensklausul. Denna var dock ogiltig och jag vann i rätten, skriver Reibin Amin i ett mejl. 

Säger upp avtalet

Dagen efter att ETC Stockholm har pratat med Red flag meddelar Stina Reutercrona att de har sagt upp avtalet med Uber eats. 

”Red Flag har på affärsmässiga grunder sagt upp avtalet med Uber-EATS. Vi har övervägt detta ett tag och har kommit fram till att vi behöver fokusera på vår kärnverksamhet, vilket samarbetet inte var en del av”, skriver hon i ett mejl. 

Samtidigt fortsätter cykelbuden forsa fram genom staden med de stora fyrkantiga lådorna på ryggen. Maten ska levereras oavsett pris. 

Facket har påbörjat ett försök med att stärka organiseringen i den nya och starkt växande cykelbudsbranschen. 

– Det är svårt när vi inte vet omfattningen på det. Det första vi måste göra är att kartlägga hur stor branschen faktiskt är. Det gör vi nu, säger Lars Karlsson på Transport. 

En medlemsrekrytering har påbörjats i Stockholm. 

– Vi har tagit hjälp av uppsökerigruppen som har varit ute i två dagar och pratat med folk. Vi har bland annat fått kontakt med en person som jobbar åt Uber eats som inte har fått ut sin lön. Och vi har en bredare informationskampanj på gång framöver, säger Lars Karlsson.