Nyheter.

2017-03-31 06:01
  • Bild: Gustav Gelin
  • Bild: Gustav Gelin

Facket: ”Uber rundar arbetsgivaransvaret”

Reaktionerna blev starka på förra veckans reportage i ETC Stockholm om de usla arbetsvillkoren för matbuden i Stockholm. Nu bemöter Uber delar av kritiken och betonar den flexibla arbetstiden. Men facket är fortsatt kritiska till upplägget med egenanställningsföretag som mellanhand. 

"Uber ska klassas som arbetsgivare. De har byggt en modell där de rundar arbetsgivaransvaret", säger Lars Karlsson på Transport.

Cykelbud som jobbar med att leverera mat från appföretag, för timlöner så låga som 20 kronor i timmen efter skatt, helt utan anställningstrygghet eller sjuklön. Det kunde ETC Stockholm berätta om i ett längre reportage i förra veckan. Reaktionerna blev många och starka. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Skäms nu och raderar alla apparna i väntan på en tjänst som erbjuder buden rimliga villkor, skrev reklamprofilen Zeke Tastas i ett av många Facebookinlägg som kommenterade ämnet. 

Nu besvarar Uber eats våra frågor gällande arbetsvillkoren för deras matbud. 

– Uber är ett teknologiföretag och UberEATS anställer inte de leveranspartners som använder vår plattform. De är antingen egenföretagare som är fria att jobba när och var de önskar, eller anställda av tredje part. Det är ett par hundra personer som kör med UberEATS plattform i Stockholm, skriver Uber Sveriges kommunikationschef Bodil Sidén i ett mejl till ETC Stockholm.

Hon vill inte besvara exakt vad buden tjänar, men menar att det är fel att tala om långa arbetsdagar och att räkna ut timlön baserat på det. 

– UberEATS erbjuder flexibla arbetsmöjligheter för leveranspartners. Påståendet att leveranspartners måste arbeta 10–12 timmar per dag är inte korrekt, i och med att de är flexibla att bestämma hur många timmar en dag eller vecka de väljer att jobba. Det är på grund av detta många kurirer väljer detta för att tjäna extra pengar på deltid. Att tala om genomsnittliga timmar över en hel vecka är därför missvisande, menar Bodil Sidén. 

Verkligheten för många av de matbud som jobbar åt Uber eats är dock en annan, som vi kunde visa i förra veckans reportage. Många av buden ser inte arbetet som ett extraknäck, utan som sin enda möjliga inkomstkälla för överlevnad. 

– Om jag jobbar elva timmar om dagen, sex dagar i veckan, får jag ut 1 500 eller max 2 000 i handen på en vecka, berättade Solomon från Västafrika, som sover i en bil i ett industriområde och levererar mat för Uber eats.

Mellanhand

Eftersom Uber eats inte har några anställda så ligger frågan om arbetsgivaransvar hos de så kallade egenanställningsföretagen, som fungerar som mellanhand mellan Uber och buden. 

I Uber eats fall har Paysalary eller Red flag ansvarat för anställningarna, vilket båda företag bekräftar när ETC Stockholm kontaktar dem. De bekräftar också svårigheten med att betala ut sjuklön i anställningsmodellen. 

– Eftersom de inte är schemalagda utgår normalt ingen sjuklön vid sjukdom, säger Reibin Amin, vd på Paysalary. 

Bodil Sidén på Uber bekräftar. 

– Eftersom leveranspartners aldrig är schemalagda i förväg och har full flexibilitet att bestämma när och hur mycket de arbetar är de (Paysalary) som arbetsgivare inte förpliktigade eller ska betala sjuklön. 

Red flags informationschef Stina Reutercrona poängterar att de inte sätter lönerna och att de strävar efter schysta villkor för de anställda. 

– Vi är måna om att följa de regler som finns. Vad gäller lönesättningen så är vi inte inblandade, den sköts ju av Uber, så det kan jag inte kommentera. Men jag tycker att det är bra att man får möjligheten att snabbt komma ut i arbete och kan styra över sin arbetstid själv. Det är ett nytt sätt att arbeta. Vi vill göra det enklare för alla att starta företag och komma ut på arbetsmarknaden, säger hon. 

Läs vidare på nästa sida: Uber ska klassas som arbetsgivare