Reportage.

2017-06-14 06:00
  • 18 stycken små eldrivna poddtaxis rullar på Stockholms gator just nu. Nästa år ska de bli 200 stycken.  Bild: Gustav Gelin
    18 stycken små eldrivna poddtaxis rullar på Stockholms gator just nu. Nästa år ska de bli 200 stycken. 
  • Taxifordonet har plats för två passagerare i baksätet.
    Taxifordonet har plats för två passagerare i baksätet.
  • Anthony är en av 60 förare, heltidsanställd med kollektivavtal.
    Anthony är en av 60 förare, heltidsanställd med kollektivavtal.
  • ”Det här är det bästa jobbet någonsin”, säger Anthony.
    ”Det här är det bästa jobbet någonsin”, säger Anthony.

Eldrivna poddtaxis tar över Stockholms gator

I slutet av maj dök det upp ett antal små eldrivna poddtaxibilar på Stockholms gator. Med miljövänlig drivkraft och ett lågt pris, utan att för den skull göra avkall på arbetsvillkor eller löner, är nästan alla nöjda med den nya tjänsten. 

”De har skrivit kollektivavtal och tycker att det är viktigt att vara hållbara på alla nivåer, även när det handlar om arbetsvillkor, säger Antti Vainio”, utredare på Transportarbetare­förbundet.

Det är en solig eftermiddag i Stockholm city när jag laddar ner Bzzt-appen till min mobiltelefon. Medan jag promenerar mot Sergels torg fyller jag i mina personuppgifter och efter några minuters väntan lyckas jag beställa en bil till Klarabergsgatan. Elva minuter senare plingar det till i telefonen. ”Din taxipodd är framme”.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Jag hittar det minimala fordonet bakom hörnet. Hoppar in i baksätet, med plats för två personer, spänner fast bältet och  hälsar på föraren Anthony. Han är 20 år, gick ut gymnasiet i fjol och har kört heltid för Bzzt under den dryga vecka som har gått sedan lanseringen den 24 maj. Han stortrivs med jobbet. 

– När det är skönt väder så är det här det bästa jobbet någonsin. Det är vind i håret och härligt med allt folk som man får träffa och prata med, berättar Anthony medan han säkert styr oss fram genom byggen och avspärrningar på citygatorna. 

– Fordonet är så smidigt, jag kan smita in i varje hål i trafiken. Den går bara i 45 kilometer i timmen, men man behöver inte mer i stan, säger han. 

– Nu vart det soligt så det blir varmt härinne. Vill du att jag ska öppna lite?

Han drar ner dragkedjan till den tunna tygväggen och släpper in lite luft. 

– Jag jobbade som nisse på en bar tidigare, men det var mycket mer slit, ett hårt kneg. Och där tjänade jag 119 kronor i timmen, här tjänar jag 130 kronor i timmen. Så det är väldigt bra, säger Anthony. 

Bzzt har skrivit kollektivavtal med Transportarbetareförbundet och har anställt alla sina förare. Antti Vainio, utredare på Transportarbetareförbundet ser positivt på företaget. 

– Vi har haft en bra dialog med dem redan från början. De tyckte att det var viktigt att vara hållbara på alla nivåer, inte bara på miljö­området utan även social hållbarhet och arbetsvillkor, säger han.

Kollektivavtalet innebär också att alla Bzzt-förare har rätt till sjuklön, semesterersättning, ­försäkringar och pension med mera. Per Nyrenius, marknadschef på Bzzt, menar att det är viktigt att ha schyssta villkor. 

– Dels för att vi vill bygga ett schyst företag, men också för att vi tror att det finns en marknadspotential i det. Människorna som vi riktar oss till ser det som en konkurrensfördel. Det är både en marknadsföringsmässig fördel och något som vi själva vill, som ägare, säger han.

Anthony kör vidare i den lilla poddtaxin som skumpar fram över gatorna. Vi halkar ner i spårvagnsspåret och fordonet hoppar till. Han skrattar medan han tar sig upp på säker mark igen och berättar att alla kunder hittills har varit nöjda. 

– Många säger att det är som Uber, fast med elbil. Det är många som gillar att det är miljövänligt. Jag har hört flera som har sagt att de bara ska åka med den här nu, sluta med buss och vanlig taxi helt. 

Utsläppsfria kortare resor

Kostnaden för kunden ligger på 3 öre per meter, eller 30 kronor per kilometer. Än så länge trafikerar Bzzt bara innerstaden, utom ­Södermalm, med de 18 poddbilar som finns ute på gatorna just nu. 

– Tjänsten är skapad för utsläppsfria och korta resor i city. Det är smartare för miljön och tar upp mindre plats i trafiken, att flytta ut utsläppsfordonen från citykärnorna, säger Per Nyrenius. 

Inom kort ska de ha 24 fordon igång. Men de har betydligt större visioner än så. 

– Planen är att ha 200 poddar till nästa år, och på längre sikt tror vi att vi kan bli så många som 500 stycken.

Hur kan Bzzt gå runt, med så låga priser och ändå rimliga löner till förarna? 

– En förklaring är att våra fordon bara kostar runt en femtedel av vanliga taxibilar. Vi har i princip noll kronor i drivmedelskostnader, och massor med poddar på en liten yta med en hög efterfrågan. Till skillnad från vanlig taxi är det väldigt lite tid som våra poddar kör tomma. Så kalkylen håller, men vi är inte där än. Vi behöver öka och få upp ganska stora volymer.

Konkurrens med lånecyklar

Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) i Stockholms stad, är inte helt övertygad om Bzzts förträfflighet. 

– Det är ju bra att de är eldrivna, ur det perspektivet är det bra. Men vad jag förstår så är det främst till för att ersätta korta resor i innerstan. Då kan man ju fråga sig om det inte är bättre att gå eller ta en lånecykel i stället, säger han. 

Anthonys poddtaxi är framme vid Stureplan. Jag kliver ur det lilla fordonet och tackar för åkturen. Några sekunder senare får jag en notis på mobilen om att resan har kostat mig 55 kronor, men när jag senare kollar mejlen med kvittot visar det sig att första resan som ny kund är gratis.