Nyheter.

2017-04-21 05:52
  • Bortsett från den starka responsen har debatten i efterhand handlat om hur attacken på Drottninggatan kunde ha förhindrats.  Bild: Fredrik Sandberg/TT
    Bortsett från den starka responsen har debatten i efterhand handlat om hur attacken på Drottninggatan kunde ha förhindrats.
  • Karin Wanngård (S). Bild: Jonas Ekströmer/TT
    Karin Wanngård (S).
  • Daniel ­Helldén (MP). Bild: Henrik Montgomery/TT
    Daniel ­Helldén (MP).
  • Sissela Nordling Blanco (Fi). Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
    Sissela Nordling Blanco (Fi).
  • Clara ­Lindblom (V). Bild: Vänsterpartiet
    Clara ­Lindblom (V).
  • Betonglejonen är inte byggda som skydd mot den här typen av attacker. Nu diskuteras bland annat tyngre trafikhinder.  Bild: Fredrik Sandberg/TT
    Betonglejonen är inte byggda som skydd mot den här typen av attacker. Nu diskuteras bland annat tyngre trafikhinder. 

Efter terrorattacken: Så vill stadens styrande gå vidare

Terrordådets eftermäle har handlat om två saker: Stockholmarnas varma reaktioner, och debatten om stadens säkerhet. ETC Stockholm har pratat med fyra borgarråd i stadens rödgrönrosa majoritet, för att ta reda på hur de ser på framtida åtgärder.

Vid tretiden fredagen den 7 april 2017 stannade Stockholm. En 39-årig man hade stulit en lastbil och kört i hög hastighet nedför Drottninggatan, med människor som måltavlor. Fyra personer dog och 15 skadades i vad som ska komma att minnas som Terrordådet i Stockholm. Händelsen har skakat om en hel nation och få har lämnats oberörda. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Men den rödgrönrosa majoriteten i stadshuset är enig: Stockholm har svarat exemplariskt. Välfärdens beståndsdelar i form av blåljus, räddningstjänst, vård- och skolpersonal agerade sansat och gav det stöd som behövdes. Folket hjälpte de sårade på Drottninggatan i stället för att fly och öppnade upp sina hem för dem som behövde sovplats. Andra erbjöd skjuts till de strandsatta. 

– Jag vill i första hand säga att mina tankar går till offren och deras anhöriga, samt alla skadade. Men vi kan konstatera att stockholmarna har gjort fantastiska insatser och visat stor medmänsklighet, säger en märkbart berörd Karin Wanngård (S), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande. 

Söndagen efter attacken samlades tiotusentals människor i en kärleksmanifestation på Sergels torg. Nästa dag höll statsminister Stefan Löfven en minnesstund invid Stadshuset. 

Bortsett från den starka responsen har debatten i efterhand handlat om hur attacken kunde ha förhindrats. Polisen och Säpo jobbar just nu med analyser och bedömningar om vad som kunde ha gjorts annorlunda ur ett säkerhetsperspektiv. Några stötestenar är gatuhinder, övervakning och papperslösa. Det sistnämnda eftersom attentatsmannen hade fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd, men höll sig undan. 

När lastbilen skenade på Drottninggatan så flög de omtalade betonglejonen all världens väg. Dessa är inte heller byggda som skydd mot den typen av attacker, utan för att förhindra trafik från att svänga in på gatan. 

Viktigt med öppen stadsplanering

Samtliga rödgrönrosa representanter framhåller vikten av att ha en fortsatt öppen planering på Stockholms gator, som gör att varutransporter, snöröjning, funktionshindrade och utryckningsfordon har fri framkomlighet. 

S och V uttalar sig försiktigt om huruvida man vill införa tyngre betonghinder.

– För mig som stadens högsta politiker är det här en väldigt svår fråga. För det första är det svårt att säkra sig mot vansinnesdåd. För det andra kan höjd säkerhet innebära att man försvårar för annat: Om vi ställer ut mer avspärrningar på gatorna så innebär det sämre framkomlighet för flera instanser, säger Karin Wanngård (S).

 MP och Fi för däremot en tydligare linje.

– Jag tänker att man kan ha tyngre och förankrade betonglejon placerade på strategiska avstånd så att ett fordon inte kan få upp farten. Det ska vi diskutera på trafikkontoret i veckan, säger borgarrådet Daniel Helldén (MP). 

– Jag är positiv till det och trafikkontoret har redan fått i uppdrag att möblera gaturummet i centrala Stockholm med fler trafikhinder, säger Sissela Nordling Blanco (Fi).

Läs vidare på nästa sida: Risk för ett nytt Reva