Nyheter.

2017-03-22 10:00
  • Carlos Gomes har arbetat som cykelbud åt Foodora i nästan ett år, men blev uppsagd nyligen efter att han hade kontaktat facket om hans uteblivna sjukersättning.   Bild: Gustav Gelin
    Carlos Gomes har arbetat som cykelbud åt Foodora i nästan ett år, men blev uppsagd nyligen efter att han hade kontaktat facket om hans uteblivna sjukersättning.
  • Skärmdump från sms:et ­Carlos fick från Foodora efter att han hade pratat med facket.  Bild: Privat
    Skärmdump från sms:et ­Carlos fick från Foodora efter att han hade pratat med facket.
  • En av männen som arbetar som ”leveranspartner” för Uber eats uppger att han tjänar mellan 700 och 1 000 kronor efter skatt, för runt 40 timmars arbete i veckan.   Bild: Gustav Gelin
    En av männen som arbetar som ”leveranspartner” för Uber eats uppger att han tjänar mellan 700 och 1 000 kronor efter skatt, för runt 40 timmars arbete i veckan.
  • Cykelbuden som levererar hämtmat från några av stadens bästa krogar har undermåliga arbetsvillkor. Foodora är ett av de största företagen på den nya marknaden, som inte vill teckna koll­ektivavtal för sina bud.   Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
    Cykelbuden som levererar hämtmat från några av stadens bästa krogar har undermåliga arbetsvillkor. Foodora är ett av de största företagen på den nya marknaden, som inte vill teckna koll­ektivavtal för sina bud.

Cykelbuden som levererar din mat jobbar för slavlöner

Högt arbetstempo – dåliga villkor

Isabelle är en annan tidigare anställd på Foodora. Hon var cykelbud åt dem under ett halvår i fjol och tyckte att det var ett okej extrajobb, vid sidan av skolan, men berättar sedan om hur villkoren såg ut.
– Det fanns ingen sjuklön, ingenting. Om cykeln gick sönder eller blev stulen så fick vi betala för den själva.

Hon pratar om det höga arbetstempot som cykelbud.
– Ibland skulle man ju igenom hela stan. Ju mer atletisk och snabb du är, och ju mer du bryter mot lagarna, desto snabbare levererar du. Man blir helt knäpp och kör som en dåre. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


På Foodora läggs schemat för de anställda en vecka i taget, vilket gör det väldigt svårt för cykelbuden att planera sin ekonomi och framtid. Carlos Gomes, som har köpt sin egen cykel för 7 000 kronor, berättar att det gick att tjäna mer pengar i början, men på senare tid har konkurrensen om leveranserna ökat. 

Fler och fler anställda

Enligt Transport har Foodora 274 anställda i Stockholm just nu, drygt 400 totalt i Sverige. Och det ökar ständigt.
– I början kunde man få 20–30 bud om dagen, men nu är det bara fem, max tio, om dagen. Så det blir mindre pengar, säger Carlos Gomes. 

I vintras var Carlos med om en olycka och skadade fingret då han blev påkörd av en bil under en tur med sin cykel. Strax senare fick han lunginflammation och kunde inte jobba under en tid. Han fick ingen ersättning från Foodora.
– Jag hade ett läkarintyg som jag gav dem, men jag fick inga pengar. 

Han gick och pratade med facket för att ställa krav på Foodora.
– Dagen efter fick jag ett sms om att de inte förlängde mitt kontrakt. De avslutade med ”Cheers man, stay strong stay cool!”.
Han är övertygad om att det fackliga engagemanget låg bakom uppsägningen. 

Anställda utan röst

Matleveransföretagen marknadsför ofta budverksamheten som perfekta extrajobb för studenter med flexibla arbetstider och möjlighet att tjäna snabba pengar.
– Jag har full förståelse för att man ser det som ett extrajobb, men det behöver inte betyda att villkoren är så dåliga som de är. De anställda har ingen röst alls, det är respektlöst, säger Antti Vainio på Transport.

Vad är då restaurangernas ansvar?
Har de koll på hur arbetsvillkoren ser ut för dem som levererar deras mat? 

En rundringning till några Stockholmskrogar som samarbetar med apparna visar att de är nöjda med samarbetet och att försäljningen har ökat en del, ”men inga stora volymer än så länge eftersom tjänsterna är relativt nystartade”. 

Restaurangerna menar att de inte kan ta något ansvar för buden.
– Nej, de är ju inte anställda av oss. Vi har skrivit ett avtal med Uber där det är tydligt att vi inte har något ansvar för att leverera maten. Den skyldighet vi har är att göra maten med samma kvalitet som det är på restaurangen. Hur maten kommer till kunden är inte vårt ansvar, säger George Hayek, ägare till Rydbergs bar & matsal som använder både Uber eats och Foodora. 

– Nej, det är Ubers ansvar. De är ju inte anställda utav oss. Vi vet inte vad som händer i deras verksamhet. Vi är mer som en catering, säger Michel Mourad, vd på Bröd & salt som har flera kaféer anslutna till Uber eats. 

– Jag tycker att arbetsgivaransvaret är väldigt viktigt. Vi har kollektivavtal för vår personal och vi bryr oss väldigt mycket, men vi kan inte ta ansvar för deras anställda. Vi koncentrerar oss på att göra bra burgare och att vår egen personal har bra villkor, säger Mahmut Suvakci, ägare till hamburgerkedjan Lily’s burger som samarbetar med de tre stora aktörerna: Uber eats, Foodora och Wolt. 

”Tråkigt om det stämmer”

Krögarna blir förvånade när de får höra vad Transportfacket och cykelbuden har berättat om de dåliga arbetsvillkoren.  
– Det är tråkigt om det stämmer. Då får vi ta en diskussion med dem och kolla vad de tänker göra åt det. Jag tycker att alla arbetsgivare ska ta ansvar för sina anställda, säger Mahmut Suvakci på Lily’s burger.

– Vi förutsätter att alla ska ha schysta villkor. I Sverige så har man ju det, man går efter en massa regler. Men det är nytt och vi vet inte så mycket om deras organisation. Visar det sig att de inte har schysta arbetsvillkor så kanske vi inte jobbar vidare med dem längre, säger Michel Mourad på Bröd & salt. 

– Jag vill veta hur facket går vidare med detta och så får vi i så fall ta ställning till om vi ska fortsätta använda dem, säger George Hayek på Rydbergs.

Fotnot: Solomon och Isabelle är fingerade namn. ETC Stockholm har sökt Uber eats och Foodora för att kommentera, utan att få något svar. 

Foodora
• Lanserades i Sverige sommaren 2015. Menar själva att de är störst på marknaden. Har enligt Transportfacket drygt 400 anställda i Sverige, varav 274 i Stockholm.
• Ägs av tyska Delivery Hero, som i sin tur delägs av Rocket Internet, som i sin tur delägs av Kinnevik. I juni 2016 spådde Foodora en global omsättning på 150 miljoner euro om året. Var nominerad till ”årets innovatör” på Restauranggalan 2016. 

Uber eats
• Lanserades i Sverige i oktober 2016, uppbackade av transporttjänsten Uber som internationellt tagit in nära 90 miljarder i riskkapital och finns i 524 städer i världen. 

Wolt
• Finskt företag som startade i Sverige våren 2016. Har fått runt 130 miljoner i riskkapital, bland annat från Skype--grundaren Niklas Zennström. Har samarbete med runt 150 restauranger i Stockholm.
Källa: DI Digital