Nyheter.

2017-08-11 14:35
  • Bild: Behzad Arta
  • Fram till i sommar var Karlberg Stockholms tredje största pendeltågsstation med ungefär 14 600 passagerare per dag. Men nu står den öde efter Citybanans invigning. ”Det är som att livet försvunnit härifrån”, säger busschauffören Abdul. Bild: Behzad Arta
    Fram till i sommar var Karlberg Stockholms tredje största pendeltågsstation med ungefär 14 600 passagerare per dag. Men nu står den öde efter Citybanans invigning. ”Det är som att livet försvunnit härifrån”, säger busschauffören Abdul.
  • Kiosken är stängd och antalet cyklar utanför stationen har minskat kraftigt.  Bild: Behzad Arta
    Kiosken är stängd och antalet cyklar utanför stationen har minskat kraftigt.
  • Tarja Hägglund uppskattar ­lugnet, men tycker att det nästan blivit för tyst nu. Bild: Behzad Arta
    Tarja Hägglund uppskattar ­lugnet, men tycker att det nästan blivit för tyst nu.

Bye bye Karlberg

Natten mellan den 9 och 10 juli klev de allra sista resenärerna av pendeltåget på Karlbergs station. Dagen därpå stängdes stationen och kommer inte att öppnas igen. När Citybanan nu har invigts ersätts Karlbergs station av den nya stationen Stockholm Odenplan och ­därmed går en epok i graven. ETC Stockholm har cyklat till Karlbergs station för att prata minnen och framtid med resenärer, busschaufförer, grannar och Trafikverkets utredare.

De flesta av oss har någon gång åkt förbi Karlbergs station utan att stanna, antingen med expresståg på väg till Arlanda eller på ett fjärrtåg på väg norrut i landet. För den som har åkt pendeltåg mot de norra delarna av Stockholm har Karlbergs station fram tills för en knapp månad sedan varit det första stoppet efter T-centralen. Den har också varit en knutpunkt för studenter vid Karolinska institutet och anställda och patienter på Karolinska sjukhuset som tog pendeltåget dit och sedan bytte till buss mot Solna. Den har fram tills i sommar varit Stockholms tredje största pendeltågsstation med cirka 14 600 påstigande och avstigande per dag.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Men nu är allt detta alltså historia. I samband med Citybanans invigning tidigare i somras fick pendeltågsnätet två nya stationer; Stockholm City och Stockholm Odenplan, och samtidigt stängdes Karlbergs station för gott.

”Som att livet har försvunnit”

Det är en folktom och ödslig station som möter oss när vi kommer dit en eftermiddag i början av augusti. Kiosken har bommat igen och antalet cyklar som står parkerade har minskat kraftigt. Innanför de dammiga, stängda skjutdörrarna är spärrar och bänkar borta, men en ensam informationstext som berättar om den nya stationen på Odenplan fortsätter att rulla ovanför spärrvaktens tomma bås. Den enda bussen som fortsätter att stanna här är 72:an som går mellan Frihamnen och Karlbergs station sommaren ut innan även den får en ny hållplats.

Busschauffören Abdul har redan kört sträckan två gånger den här eftermiddagen, utan en enda passagerare.

– Det är som att livet har försvunnit härifrån. Jag saknar kiosken, människorna och rörelsen, nu är det helt dött, säger han. Även hans kollega Sture har märkt en stor skillnad sedan stationen stängde för en knapp månad sedan.

– Den här bussen brukar vara helt proppfull på morgnar och sena eftermiddagar, jag känner igen många passagerare som pendlar till sina jobb varje dag. Nu är det högst fyra personer som står och väntar när jag kommer. Men så är det väl, när en station stänger försvinner också människorna, säger han.

För många resenärer och boende i området runt Karlbergs station har vetskapen om att stationen ska stängas kommit successivt under de tolv år som Citybanan har byggts. En av de grannar som sedan länge har vant sig vid tanken är Monika Dahlskog som bor i kvarteret sedan trettio år tillbaka.

– För mig är det både på gott och ont att Karlbergs station har stängt. På ett sätt är det skönt att slippa folkströmmen utanför min port, vissa tider kunde jag knappt gå ut ur porten. Men jag kan sakna bekvämligheten, jag brukade ju alltid ta pendeln till T-centralen om jag skulle ta tåget nånstans eller åka till Södra station om jag skulle till Söder, säger hon.

Överraskad resenär

För andra kommer stängningen av Karlbergs station som en överraskning, till exempel för Magdalena Köhler. Hon kommer cyklande tll stationen och efter att ha parkerat cykeln för att ta pendeltåget till Mall of Scandinavia möts hon av stängda dörrar.

– Oj, det här hade jag ingen aning om! Jag bor på Stora Essingen och brukar ställa cykeln här om jag ska till pendeltåget. Det är jättetråkigt att Karlberg har stängt, jag tycker om stationen och det har funkat väldigt bra för mig att kombinera cykel och pendeln, säger hon.

Ett av hennes starkaste minnen är från vintern 2016 när stora delar av Stockholms lokaltrafik slogs ut av snöstormar och is.

– Det var en de där kaosdagarna, jag och min kompis skulle ta pendeln till Järfälla för att hälsa på en kompis och vi stod här på Karlberg i över en timme och väntande på tåget. Det var en lång och kall väntan, säger Magdalena Köhler.

Karlbergs station är numera borttagen från SLs pendeltågsnät och många boende i området undrar vad som ska hända med stationen nu. Utredningsledare Lotta Palmlund på Trafikverket berättar att Karlbergs station kommer att användas som reservstation de kommande fem åren, och sedan med största sannolikhet rivas.

– Vi frågade flera tågbolag om de var intresserade av att stanna här och använda plattformarna, men inget av dem visade intresse. Vi kommer därför att använda oss av stationen när vi ska genomföra stora ombyggnadsarbeten på T-centralen, och för att vända tåg, säger hon.

Trafikverket äger spåren, plattformarna, rulltrapporna och hissarna, men det är SL som har ansvarat för driften och underhållet av stationen.

– Jag är själv rätt förtjust i stationsbyggnaden, den är fin tycker jag, men det är inte vi på Trafikverket som bestämmer vad som ska hända med den, säger Lotta Palmlund.

”Mysigt med en restaurang”

Bland de boende i kvarteret vid Karlbergs station finns det flera idéer om vad man borde göra med stationsbyggnaden. Monika Dahlskog har pratat med flera av sina grannar.

– Det skulle vara mysigt med en restaurang eller någon annan verksamhet som gav området lite liv och rörelse igen. Men jag är också lite rädd för vad det kan bli, eftersom de ska riva den gamla kiosken kommer det frigöras markyta och då kanske de bygger höga bostadshus. Det hoppas jag verkligen inte att de gör, säger Monika Dahlskog.

En annan som har bott länge i kvarteret är Tarja Hägglund. Hon har delade känslor inför stängningen av Karlbergs station.

– Å ena sidan har vi mist en trafikförbindelse, jag brukade till exempel alltid ta pendeln till T-centralen. Å andra sidan har det blivit mycket lugnare, men det är inte bara positivt. Det är nästan lite för tyst nu, det är ju härligt när det rör sig folk här. Jag hoppas att det inte blir någon spökstation som bara står, jag tycker det skulle vara trevligt om de gjorde nåt med byggnaden, varför inte ett kafé, säger Tarja Hägglund innan hon promenerar vidare med barnbarnet som sover i vagnen.

Fakta

Karlbergs station stängdes den 10 juli 2017.

Stationen invigdes 1882 i samband med att Värtabanan anlades.

Den nuvarande stationsbyggnaden uppfördes 1932, men det var först 1968 när SL AB tog över ansvaret för lokaltågen som Karlberg blev en hållplats i pendeltågsnätet.

Citybanans underjordiska stationer Stockholm Odenplan och Stockholm City ersätter de stängda utomhusstationerna Karlberg och T-centralen.