Debatt. .

2015-08-31 08:33
Muralmålningar av Ingemar Callenberg i Kolingsborg. Bild: Jan Ohlin
Muralmålningar av Ingemar Callenberg i Kolingsborg.

Visa konsten i Kolingsborg!

Det blir inga allmänna visningar av konsten i Kolingsborg, meddelade borgarrådet Roger Mogert (S) tidigare i augusti. Men tillträde vore lätt att ordna, skriver Callenberggruppen som är kritiska mot beslutet och vill att allmänheten får se muralmålningarna.

Kolingsborg, av Stadsmuseet klassificerat som ”särskilt skyddsvärt”, har visat sig innehålla unika konstverk från 1950-talet. Det rör sig om muralmålningar av konstnären Ingemar Callenberg, med motiv från arbetet i hamnarna längs Stadsgården och Söder Mälarstrand. 

Det runda huset mitt i Slussenkarusellen, ritat av den modernistiske arkitekten Artur von Schmalensee, byggdes 1954 som hamnarbetarkontor. I mitten av huset ligger den stora runda utropshallen där hamnjobben ropades ut. Det är på väggarna i denna hall som den tidstypiska skildringen av hamnarbetet berättas; stora båtar lägger till, man släpar och bär tunnor och säckar, tunga lådor baxas, en arbetare sitter med sin smörgås, några tar en pilsner på kaféet. 

Målningarna är ett ovanligt fint exempel på konstnärlig gestaltning av en verksamhet på den plats där den äger rum. 

Under 2014 och 2015 har Callenbergs återupptäckta målningar visats för intresserade politiker. ”Som att finna en skatt i underjorden”, sade en tagen besökare.  ”Ett fantastiskt kulturarv, som alla stockholmare borde få se”, sa kulturnämndens Ann Mari Engel (V) i en intervju med SVT. (Länk till intervjun.) 

Allmänheten får dock inte se konsten, meddelade kultur- och stadsbyggnadsborgarråd Roger Mogert (S) tidigare i månaden. 

Tillträde vore lätt att ordna. En dörr vid Pelikanslingan leder rakt in till utropshallen. Några räcken, avspärrningar och belysning är allt som behövs. Likafullt säger de ansvariga nej. ”Inte handikappanpassat, byggarbetsplats, saknas belysning, etc”, skriver Slussenprojektet, med en lista som säger nej på så många sätt som möjligt. Men det vore fullt möjligt. 

Långt farligare visningar har ordnats i stadens regi, exempelvis vid bygget av Citybanan, påpekar en ledamot av kulturnämnden.

Många undrar varför Stadsmuseet inte ordnar visningar? Svar: För att de inte får. Ett ökat intresse för konsten i Kolingsborg skulle göra det ännu svårare för Stadshusets ledning att riva huset. 

Under sommaren 2015 vitmålades Kolingsborgs fasad och täcktes med gatukonst, ett beställningsarbete av Stockholms stad. Enligt kulturborgarrådet Roger Mogert (S) ger ett graffitimålat Kolingsborg mer liv åt platsen: ”Under Slussens omvandling tar vi nu tillvara en unik möjlighet att på en unik plats tillgängliggöra samtida offentlig konst av högsta kvalitet”, sade han till StockholmDirekt den 12 juni.

Under hösten är det sedan tänkt att Kolingsborg ska rivas. Då ska inget få störa det allt mer problemtyngda Slussenprojektet. Inte ens en kulturskatt som vittnar om platsens förflutna. 

Socialdemokraterna borde värna sin arbetarhistoria. Släpp in allmänheten och visa konsten i Kolingsborg! 

Callenberggruppen 
Bengt O H Johansson, Professor emeritus, arkitekturhistoriker, Anders Björklund, Professor emeritus, fd chef Sjöhistoriska museet och Etnografiska museet, Helena Friman, Kulturhistoriker, Marika Bogren, Konstvetare, Susanna Slöör, Ständig sekreterare Konstakademien, Leif Bolter, Tf preses Konstakademien, Eva Eriksson, Arkitekturhistoriker, Margareta Ståhl, Specialist på arbetarkonst, f d Arbetarrörelsens arkiv, Fredrik von Feilitzen, Samfundet S:t Erik, Skönhetsrådet, Lena Kallenberg, Författare, systerdotter till Ingemar Callenberg, Jan Ohlin, Utställningsproducent, frilansjournalist, sammankallande.