Debatt. .

2017-10-12 07:00
”De ensamkommande bilisterna sätter sitt hopp till drömmen att byggs det bara en snutt motorväg till så löser sig allt. Då försvinner köerna och allt kan fortsätta som vanligt”, skriver debattören.  Bild: Berit Roald/NTB/TT
”De ensamkommande bilisterna sätter sitt hopp till drömmen att byggs det bara en snutt motorväg till så löser sig allt. Då försvinner köerna och allt kan fortsätta som vanligt”, skriver debattören.

Moderaterna sätter biltrafiken främst

Moderaterna i Solna vill lägga miljarder på en biltunnel i Huvudsta, en tunnel som inte löser några problem. Partiet har bestämt sig för att sätta bilen främst i utvecklingen av Stockholmsområdet och tunneln är bara ett exempel.

Biltrafiken ökar kraftigt, fortfarande mest med fossildrivna bilar även om elbilarna blir fler. Köerna med ensamkommande bilister på väg in mot stan ringlar allt längre på morgnarna. Utanför innerstan har bilarna ökat med sex procent mellan 2015 och 2016. Ökningen är flera gånger större än befolkningsökningen under samma tid. Folk åker mer bil helt enkelt och bilförsäljningen är på all time high.

De ensamkommande bilisterna sätter sitt hopp till drömmen att byggs det bara en snutt motorväg till så löser sig allt. Då försvinner köerna och allt kan fortsätta som vanligt.


VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL

Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning


Det är inte sant, fler vägar ger bara fler bilar och nya köer. Men moderaterna i Stockholms län har bestämt sig för att hålla drömmen vid liv och bli de ensamkommande bilisternas bästa vän. De vill stå upp för rätten att fler ska kunna ta bilen till jobbet i Stockholms innerstad.

De reagerar blixtsnabbt mot förslag där bilen får maka på sig och gående och cyklister får mer plats. När Stockholm stad ville ta bort en bilfil på Stadsgårdsleden för att ge mer plats för gående och cyklister krävde Nackas moderata kommunalråd Österleden i utbyte.

Men ingenstans i länet blir det här lika tydligt som i moderatledda Solna. Här är gående och cyklister satta på undantag samtidigt som man prioriterar bilarnas framkomlighet på stora kommunala billeder. Det har byggts enorma garage med tusentals parkeringsplatser de senaste tio åren, medan man knappt har byggt en enda kilometer ny cykelväg.

Under lång tid har Solnamoderaterna också kämpat för en ny stadsmotorväg i en kommun som redan kallas den mest överkörda kommunen i landet. Det handlar om att gräva en dubbelfilig biltunnel mellan Essingeleden och Huvudstabron, ett projekt som skulle kosta 4,2 miljarder kronor. Förslaget om en Huvudstaled i tunnel har spökat runt i Solna i många valrörelser. Då spelar det ingen roll att Trafikverkets utredning visar att miljardsatsningen inte löser några trafikknutar utan snarare skapar nya.

Vi står inför ett vägval nu. Miljöpartiet har en annan bild av hur en attraktiv stad och ett attraktivt län ser ut med en utveckling där bilen får mindre plats och människor som går och cyklar får mer. En bilgata som blir gågata blir mer levande och ger mer kunder till butikerna. Om fler barn kan gå och cykla till skolan ger det en tryggare och mer hälsosam miljö än en utveckling där normen är att skjutsa barn med bil. Vi ser att allt fler delar den synen. Det gäller byggföretag, fastighetsbolag och många som bor i vårt län.

För Miljöpartiet handlar det självklart också om att skapa en hållbar utveckling. En utveckling där vi äntligen minskar utsläpp från transporter.

 

Bernhard Huber (MP) 
Oppositionsråd i Solna